خرید سی دی پرورش بوقلمون_اورجینال

ساخت وبلاگ
پرورش بوقلمون_اورجینال

پرورش بوقلمون_اورجینال

دسته نرم افزار آموزشی زیردسته متفرقه

راهنمای پرورش بوقلمون

سودآوری صنعت پرورش بوقلمون

نخستین بار بوقلمون در مكزیك توسط جهانگردان اروپایی مشاهده شد. آن ها این پرنده را با خود به اروپا بردند. پس از آن در ایتالیا، فرانسه و انگلستان بوقلمون پرورش داده شد. با كشف آمریكا مهاجران به خوبی با این پرنده و مزه آن آشنایی داشتند بنابراین به سرعت پرورش و مصرف بوقلمون در آمریكا گسترش یافت به طوری كه هم اكنون ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ترتیب اولین و دومین تولیدكننده و نیز مصرف كننده گوشت بوقلمون در دنیا هستند.


در ایران نیز تا پیش از دوره صفویه بوقلمون یافت نمی شد و اولین بار ارامنه ای كه برای تجارت از ایران به اروپا رفتند، بوقلمون اهلی را با خود به ایران آوردند و آن را به شاه عباس تقدیم كردند و بعد به دستور شاه، تخم بوقلمون در خانه های ارامنه تقسیم شد تا آن ها به پرورش این پرنده بپردازند.

امروزه با گذشت سال ها با پیشرفت علوم ژنتیك، تغذیه و مدیریت و تاثیر آن ها بر پرورش بوقلمون سبب شد تا پرورش بوقلمون از حالت سنتی خارج شده و نوع جدیدی از بوقلمون های صنعتی به وجود آید كه گوشت آن حاوی پروتیین زیاد و چربی و كلسترول كم تری است.


فعالیت بیش از 25 واحد پرورش بوقلمون

هم اكنون بیش از 25 واحد پرورش بوقلمون در كشور با ظرفیت 95 هزار قطعه در حال فعالیت هستند.
پرورش بوقلمون از گذشته های دور به صورت سنتی بوده و هم اكنون 1/7 میلیون قطعه بوقلمون بومی در كشور وجود دارد كه سالانه 10 هزار تن گوشت تولید می كنند. پرورش بوقلمون به روش سنتی از سال 1380 شروع شده و تا پایان برنامه چهارم تولید گوشت بوقلمون به 100 هزار تن خواهد رسید.
میزان تولید بوقلمون صنعتی را در كشور یك هزار و 700 تن در سال ذكر كرد. از سوی دیگر براساس گزارش روابط عمومی صندوق بیمه محصولات كشاورزی برای نخستین بار در كشور، طرح آزمایشی بیمه بوقلمون گوشتی در سال زراعی 85586 توسط این صندوق اجرا می شود.


مدت قرارداد بیمه بوقلمون از یك روزگی تا پایان 18 هفتگی است و صندوق بیمه خسارت های ناشی از سوانح طبیعی و قهری و همچنین امراض عمده بوقلمون و خسارت های ناشی از حذف كانون را در مدت قرارداد تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

افزایش 25درصدی مصرف گوشت بوقلمون

مصرف گوشت بوقلمون در كشور ما نسبت به سال گذشته 20 تا 25 درصد رشد یافته است.
در حال حاضر بوقلمون از كشور كانادا و انگلستان به صورت جوجه یك روزه به كشور ما وارد می شود به طوری كه هر جوجه یكروزه 130 گرمی با قیمتی بین 3000 تا 3500 تومان در اختیار پرورش دهندگان این پرنده قرار می گیرد.جوجه های بوقلمون ایرانی نسبت به نوع كانادایی آن دارای ضعف های نژادی هستند. در پاهای اكثر_ جوجه بوقلمون های ایرانی بعد از چند روز زخم های عفونی مشاهده می شود، از این رو نگهداری آن ها در مقایسه با جوجه های یكروزه كانادایی چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

به طور كلی بوقلمون ها از دو نژاد برنز آمریكای شمالی و سفید هلندی تشكیل می شوند كه در حال حاضر بوقلمون های نژاد برنز وحشی بیش تر با مقاصد تجاری تولید می شوند كه از علت های اصلی آن می توان به سینه پرگوشت و پهن این نمونه اشاره كرد. وزن متوسط بوقلمون در سنین بلوغ در نژاد درشت جثه نر حدود 10 تا 18 كیلوگرم و ماده این نژاد بین هشت تا 16 كیلوگرم و در نژادهای ریز جثه نر حدود هشت كیلوگرم و ماده حدود پنج كیلوگرم است.

تبدیل تخم به جوجه در بوقلمون 28 روز طول می کشد و وزن یك بوقلمون گوشتی ظرف مدت یك هفته به دو برابر می رسد و در سن چهار هفتگی 40 بار سنگین تر از روز اول می شود و در طول دوره پرورش 14 تا 18 هفتگی به وزن مطلوب جهت كشتار می رسد.
فضای موردنیاز برای پرورش و نگهداری 10 بوقلمون دوماهه یك مترمربع می باشد و برای هر 10 بوقلمون سه ماهه دو مترمربع و از چهارماهگی به بعد 5/2 متر مربع باید در نظر گرفته شود.


24 هزار تومان سرمایه موردنیاز برای پرورش هر بوقلمون


40 درصد گوشت بوقلمون قرمز و 60 درصد آن گوشت سفید است و به طور كلی از هر بوقلمون آماده برای كشتار 65 درصد گوشت به دست می آید.
علاوه بر گوشت بوقلمون كه از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، چرم خام حاصل از پاهای این پرنده نیز برای تیكه دوزی روی انواع كیف و كفش مورداستفاده قرار می گیرد.

نیازهای تغذیه ای بوقلمون برحسب سن متغیر است. همچنان كه سن این پرنده افزوده می شود نیازهای پروتیینی، ویتامینی و مواد معدنی بدن این حیوان كاهش می یابد و بر نیازهای آن به مواد انرژی زا افزوده می شود.

پرورش بوقلمون از جمله فعالیت هایی است كه تجربه، آگاهی و دانش بالایی را طلب می كند و فعالیت در این زمینه برای افراد آگاه و با تجربه قطعاً سودآور خواهد بود.


قیمت ها در بازار بوقلمون

قیمت گوشت بوقلمون در بازار خرید و فروش آن در مقایسه با سال گذشته از قیمت ثابتی برخوردار بوده است .
به گفته برخی از فعالان بازار در حال حاضر بوقلمون زنده كیلویی 3000 تومان و گوشت آن نیز از كیلویی 4500 تا 5500 تومان در نقاط مختلف شهر تهران عرضه می شود.

وضعیت تولید و تجارت گوشت بوقلمون در جهان و دورنمای آن.


با توجه به آخرین برآوردها از میزان تولید، تجارت و مصرف گوشت بوقلمون که توسط usda گزارش گردیده نتایج پیش بینی شده تا حدی نگران کننده می باشد. اگر چه این داده ها تمام کشورها را شامل نمی شود اما بررسی آمارها در کشورهائی که نقش اساسی را در این صنعت ایفا می کنند حاکی از آن است که این صنعت در بهترین وضعیت در حالت سکون قرار دارد.
گرچه در خلال سالهای 2001 تا 2004 تغییرات جزئی در تولید گوشت این پرنده در حد متوسط 9/4 میلیون تن مشاهده می شود، اما بر اساس پیش بینی های میزان مصرف در کشورهای عمده این صنعت، در سال 2004 تولید گوشت بوقلمون به رکورد خوبی در جهان خواهد رسید.
البته شایان ذکر است که تولید گوشت بوقلمون در اتحادیه اروپا (15 کشور) به طور مشخصی تنزل داشته است به طوریکه از میزان 83/1 میلیون تن در سال 1999 به حدود 71/1 در سال 2003 رسیده و پیش بینی می شود امسال شاهد نزول بیشتری تا حدود 69/1 میلیون تن باشیم.
اما خوشبختانه با این وجود تولید بزرگترین تولید کننده جهان (آمریکا) همچنان رو به افزایش است و رقم تولید گوشت بوقلمون در این کشور از میزان 37/2 در سال 1999 به حدود 56/2 میلیون تن در سال گذشته رسیده است و به نظر می رسد امسال نیز تولید آمریکا با رشد خود به حدود 3 میلیون تن برسد که در اینصورت میزان سهم تولید جهانی آمریکا به مرز 52% خواهد رسید (در 5 سال گذشته این رقم حدود 50% بوده است.)
علاوه بر کشور آمریکا، در برزیل نیز میزان تولید افزایش چشمگیری داشته است به طوریکه از رقم 115000 تن در سال 99 به حدود 210000 تن در سال 2003 رسیده است.


در کشور لهستان و مجارستان نیز افزایش تولید مشاهده می شود. هر دوی این کشورها از پتانسیل گسترش تولید خوبی برخوردار هستند. این رشد ناشی از دو عامل ازرش پائین غذا در این کشورها و مجاورت آنها با بازار اروپا است.
تجارت جهانی گوشت بوقلمون خیلی مهیج نیست و کل پیش بینی امسال و تمام حجم صادرات سه سال گذشته بین 590000 تن تا 625000 تن بوده است. تنها صادر کننده عمده آمریکا و اتحادیه اروپاست. این دو سهم زیادی از تجارت جهانی بوقلمون را دارا هستند اما علائمی هست که نشان می دهد برزیل می تواند یک مدعی بر سر راه صادرات آمریکا باشد. غذای مصرفی و کارگر ارزانتر و نرخ ارزان تبدیل ارز باعث این پیش بینی شده است.
در این صورت صادرات برزیل افزایش خواهد یافت به طوریکه از رقم 26000 تن در سال 99 به رقم تقریبی 110000 تن در امسال خواهد رسید. همچنین بر اساس یک پیش بینی در 8 سال آینده این رقم به حدود 200000 تن خواهد رسید.
از سوی دیگر تنها 3 کشور عمده وارد کنندهئ گوشت بوقلمون هستند که عبارت اند از: مکزیک، اتحادیه اروپا، و روسیه.
نکته دیگر آن است که تنها در چند کشور معدود مصرف گوشت بوقلمون دارای رشد می باشد. در اروپا مصرف این گوشت با توجه به آمار سالهای گذشته بدون افزایش یا کاهشی به نظر می رسد و در حالت سکون است.
همچنین با توجه به پتانسیلهای موجود آمریکا گسترش این صنعت در آنجا نیز به طور مشخص محدود خواهد بود. از جمله این محدودیتها می توان به وجود گوشتهای متنوع با قیمتهای رقابتی در بازار آمریکا و این نکته که نسبت مصرف گوشت به ازای هر نفر از گذشته بالا بوده است اشاره داشت.
در انتها جداول زیر اطلاعات کامل تری در مورد تولید و عرضه و تقاضا در سطح جهان را نشان می دهند:

بوقلمون در طبقه بندی حیوانات از خانواده مله اگرینه (melegrine )و جنس مله اگریس ( meleagrinae ) میباشد در این جنس سه گونه وجود دارد که عبارتند از مکزیکی آمریکایی و هندو راسی دو گونه اول اجداد بوقلمون های فعلی بوده ولی گونه سوم هنوز به صورت وحشی باقیمانده است .
بوقلمون از کشور مکزیک به تمام جهان راه یافته در حالی که از نام آن اینگونه به نظر میرسد که منشا آن کشور ترکیه ( turkey ) است .

بوقلمون پرنده ایست که دارای جثه ای نسبتا درشت میباشد . بطور معمول وزن متوسط این پرنده در سنین بلوغ در نژاد درشت جثه نر حدود 10 تا 14 کیلوگرم و ماده این نژاد بین 7 تا 8 کیلوگرم و در نژادهای ریز جثه نر حدود 8 کیلوگرم و ماده حدود 5 کیلوگرم است . چنانکه ملاحظه میشود وزن جنس ماده در هر دو نژاد بمقدار قابل ملاحظه ای کمتر از نرهای همان نژاد است و شکل جنس ماده نیز ظریف تر و باریک تر از پرنده نر است .

سر حیوان نسبت به جثه ، در مقام مقایسه با سایر پرندگان ، کمتر از متوسط است و پوشیده از پوستی چین و کرکدار میباشد . در عقب سوراخ های بینی در جنس نر زائده ای گوشتی شکل وجود دارد که در حال عادی قریب به 5سانتی متر و در مواقع تظاهرات و تمایلات جنسی به 10 سانتی متر میرسد . معتقدند که این زائده و سایر زوائد ریز و درشت گوشتی که در قسمت های بدون پر یا کم پر حیوان وجود دارد نوعی وسیله حسی و مظهر واکنشهای حسی حیوان است . زیر گردن بوقلمون نیز پرده ای گوشتی شبیه به غبغب مشاهده میشود . پوست پشت سر حیوان از جمله زائده بزرگ در مواقع ابراز تمایلات حسی بخصوص جنسی، رنگهای مختلف به خود میگیرد ولی در حالت عادی قرمز گلی رنگ است .

در روی سینه بوقلمون ها دسته ای موی سخت وجود دارد که رشته های آن مانند سیم های فولادی نازک به نظر میرسد . این موها در سنین 2 تا 3 سالگی بدین شکل ظاهر میشوند . در جنس نر پرهای دم به علت داشتن عضلات نسبتا قوی میتواند بصورت چتر ( بخصوص در مواقع ابراز تمایلات جنسی ) درآید که بوقلمون نیز مانند طاووس از این نظر شهرت دارد .


ویژگیهای ژنتیکی بوقلمون صنعتی


تخم بوقلمون به رنگ قهوهای مایل به زرد با لکه های قهوه ای و بزرگتر از تخم مرغ میباشد . دوره انکو باسیون تخم ( تبدیل تخم به جوجه ) در بوقلمون 28 روز است . وزن یک بوقلمون گوشتی ظرف مدت یک هفته به دوبرابر میرسد و در سن 4 هفتگی 40 بار سنگین تر از روز اول است هر جوجه بوقلمون نر گوشتی 40 کیلوگرم غذا میخورد تا به وزن 16 کیلو گرم برسد امروزه بکار گیری روشهای مدرن پرورش بوقلمون گوشتی زمان بهره دهی و ضریب تبدیل غذایی را در آنها کاهش داده است بوقلمون های ماده را معمولا تا سن 14 هفتگی و رسیدن به وزن 5/7 کیلو گرم پرورش میدهند . در حالیکه بوقلمون های نر تا سن 20 هفتگی و رسیدن به وزن 16 کیلوگرم نگه داشته میشوند .


بوقلمون ماده معمولا به صورت لاشه کامل به فروش میرسد در حالیکه بوقلمون های نر اغلب به صورت فراورده های گوشتی نظیر سوسیس ، کالباس ، ژامبون ، همبرگر و .... نیز عرضه میگردد یک بوقلمون ماده 5/7 کیلویی حدود 60% گوشت سفید ( عمدتا در قسمت سینه ) و 40 % گوشت قرمز دارد . هر دو لاشه نر و ماده بصورت قطعات کوچکتر بسته بندی شده ، تازه یا منجمد تهیه و توزیع میگردند .

مدیریت پرورش بوقلمون


مساحت کف آشیانه:تا 8 هفتگی برای هر 10جوجه بوقلمون یک متر مربع کافی است . از هشت هفتگی تا دوازده هفتگی برای هر 10 جوجه بوقلمون 2 متر مربع و از دوازده هفتگی تا شانزده هفتگی برای هر 10 بوقلمون جوان 5/2 متر مربع باید در نظر گرفته شود . برای بوقلمون های جوان ( نروماده ) در حال رشد در محیط محدود هر بوقلمون 4/0متر مربع لازم است . اگر افراد گله تماما نر باشند برای هر بوقلمون 5/0 متر مربع و چنانچه تماما ماده باشند برای هر بوقلمون 3/0 متر مربع کافی خواهد بود . برای بوقلمون های سبک وزن و بوقلمون هایی که در سیستم بسته ( با شرایط تحت کنترل ) پرورش میشوند مساحت کف لانه باید چیزی کمتر از ارقام بالا باشد .

نور رسانی: در دو هفته اول زندگی نور باید بقدر کفایت در آشیانه وجود داشته باشد تا جوجه ها غذا و آب را ببینند و دچار عدم تغذیه نشوند . 10 الی15 شمع چراغ باید شبانه روز روشن باشد ، بدین معنی که لامپ های 200 واتی با فواصلی حدود 3متر مستقر شوند . یک چراغ 5/7 تا15 واتی باید در داخل و زیر هر دستگاه مادر قرار داده شود . پس از دو هفته اول در آشیانه های پنجره دار شب ها لامپ های نیم شمعی کافی خواهد بود . نورهای ضعیف در این سن از ترس ، روی هم ریختن و اضطراب جلوگیری میکند .


وسایل دان خوری : از سه هفتگی تا عرضه به بازار باید دان خوری های بزرگ برای بوقلمون های جوان تهیه نمود ، بطوری که عمق دانخوری 10 سانتی متر و طول دانخوری 7 الی 8 سانتی متر برای هر قطعه بوقلمون باشد . از دانخوری لوله ای آویزان نیز میتوان استفاده نمود . در سیستم دانخوری لوله ای برای اینکه میزان طول متناسب آن چیست قطر دانخوری را در 43/4 ضرب میکنیم . اگر دانخوری آنقدر عریض ساخته شده باشد که جوجه ها از هر دو طرف دانخوری بتوانند استفاده کنند ، در این صورت طول واقعی دانخوری دو برابر طول ظاهری آن باید به شمار آید . بدین ترتیب یک متر از این نوع دانخوری دو متر محسوب خواهد شد .

آبخوری : آب آشامیدنی جوجه بوقلمون ها را میتوان هم با آبخوری های شیشه ای و هم با آبخوری های اتو ماتیک تامین نمود . از روز اول تا سه هفتگی ، هر یکصد قطعه بوقلمون باید به سه آبخوری 5 تا 10 لیتری چشمه ای دسترسی داشته باشند . از سه هفتگی تا عرضه به بازار برای هر یکصد قطعه بوقلمون دو آبخوری چشمه ای 15 تا 20 لیتری لازم است . برای هر یکصد قطعه بوقلمون جوان باید 10 سانتی متر آبخوری اتوماتیک در نظر گرفت . تغییر در کیفی و کمی آبخوری و دانخوری باید بسیار تدریجی باشد ، بطوری که بوقلمون را از خوردن آب و دان نسازد .

یکی از مهمترین توصیه هائی که باید به پرورش دهندگان بوقلمون بشود انتخاب غذای مناسب میباشد . برای پرورش بوقلمون دو برنامه غذایی اساسی باید در نظر گرفته شود . یکی غذای تمام آردی و دیگری غذای دانه ای که بدان یک مکمل پروتئینی افزوده شده باشد . نیازهای تغذیه ای بوقلمون بر حسب سن متغیر است . همچنانکه بر سن بوقلمون افزوده میشود نیازهای پروتئینی ، ویتامینی و مواد معدنی بدن این حیوان کاهش میابد و بر نیازهای آن به مواد انرژی زا افزوده میشود .

مواد غیر قابل حلی مانند سنگ ریزه ( خارا یا گرا نیت ) باید در سنین 8 تا 10 هفتگی به غذای بوقلمون افزوده شود . وقتی بوقلمون ها با غذاهای دانه ای و یا در چراگاه و گردشگاه تغذیه میکنند باید حتما به غذای آنها سنگ ریزه افزوده شود تا بتوانند از آن برای خرد کردن مواد دانه ای و فیبری غذا استفاده کنند .

توصیه ها و برنامه های متعددی برای تغذیه بوقلمون ارائه شده است . یکی از ساده ترین و عملی ترین توصیه ها بمنظور تهیه فرمول غذائی برای بوقلمون دانی با 28% پروتئین برای جوجه بوقلمون ها ( پیش دانه ) ، 21 % پروتئین برای بوقلمون های در حال رشد ( رشد دانه ) و 16 درصد پروتئین برای بوقلمون های بالغ میباشد .

در اغلب موارد، بخصوص در مناطقی که بیماری کوکسیدیوز ( اسهال خونی ) در طیور دیده شده باشد ، دان بوقلمون باید حتما حاوی یک ماده مقابله کننده با کوکسیدیوز باشد . همچنین وجود یک ماده پیشگیری کننده بیماری سیاه سر نیز در غذای بوقلمون ضروری است .

غذا و آب باید همیشه در دانخوری و آبخوری وجود داشته باشد . غذای غیر نرم یعنی با ذرات درشت ( pellet ) را ، میتوان پس از هفته چهارم زندگی برای جوجه بوقلمون در نظر گرفت .


غذای جوجه بوقلمون ها ( استار تر ) ، یعنی پیش دانه را میتوان از موسسات تولید کننده دان خرید و یا برابر فرمول های موجود خود تهیه نمود . همچنین میتوان کنستانتره خریداری و با موادی نظیر کنجاله سویا ، ذرت آسیاب شده و مشابه آنها مخلوط نمود و دان مناسبی ساخت .
غذای جوجه بوقلمون های در حال رشد ( رشد دانه ) را از سن هشت هفتگی تا عرضه به بازار باید در اختیار بوقلمون های جوان قرار داد . این جیره در حقیقت پلت های نرمی است که به دانه های خرد شده اضافه میشود . کنستانتره مخصوص را نیز میتوان با دانه های آسیاب شده یا آرد سویا ذرت آسیاب شده به نسبتی که کارخانه سازنده کنستانتره توصیه میکند مخلوط نمود و در اختیار بوقلمون قرار داد .
پروتئین موجود در آرد سویای پوست کنده برای بوقلمون های بالغ بسیار قابل هضم است ولی مواد هیدرو کربنه موجود در ان چندان قابل جذب نیست .

و ....

این مجموعه یکی از کامل ترین مجموعه ها برای پرورش بوقلمون می باشد که شامل فایل های تصویری،نحوه ی آماده سازی سالن،استاندارد ها و تجهیزات نور دهی و تهویه و ... می باشد

اورجینال

شماره مجوز:155/120314





فروشنده: چاره

قیمت: 3,000 تومان

درصد :45

روش خرید: برای خرید پرورش بوقلمون_اورجینال، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید پرورش بوقلمون_اورجینال

خرید اینترنتی سی دی آموزش...
ما را در سایت خرید اینترنتی سی دی آموزش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : yasbuy yasbuy بازدید : 281 تاريخ : دوشنبه 10 مهر 1391 ساعت: 13:23